جمعه 31 فروردين 1403 , 45 : 02
متات نیوز

تخریب تنها بافت تاریخی و منسجم قزوین آغاز شد

تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1393 , 37 : 20
تعداد بازدید : 1
خبرگزاری میراث فرهنگی (CHN): صبح امروز تخریب تنها بافت تاریخی و منسجم باقیمانده در شهرستان قزوین توسط یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری آغاز شد. 

پروژه بلوار شهید انصاری شرقی در حالی 3 سال پیش با انتشار گزارش‌هایی متوقف شده بود که صبح امروز معاون میراث‌فرهنگی این استان از آغاز تخریب‌های این پروژه در تنها بافت قدیمی و منسجم قزوین خبر داد.
 
«آرش ضیاءآبادی» معاون میراث‌فرهنگی شهرستان قزوین با اعلام این خبرگفت: «صبح امروز یکی از شرکت‌های وابسته‌ به‌ شهرداری درحالی به‌صورت تلفنی به میراث‌فرهنگی اعلام کرد که قصد ادامه پروژه انصاری شرقی را دارد که میراث‌فرهنگی در زمان تخریب یک مغازه در حریم مدرسه و مسجد حیدریه وارد عمل شد و از این اقدام مخرب جلوگیری کرد».
 
او گفت: «این اقدام توسط یکی از شرکت‌های وابسته به شهرداری درحالی انجام گرفت که پیش از این میراث‌فرهنگی در جلسه‌ای  به‌طور رسمی اعلام کرده بود که این ارگان اجازه هیچگونه تخریب یا کوچکترین اقدام اجرایی در راستای پروژه احداث بلوار شهید انصاری شرقی را ندارد.
 
معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین اما با اشاره بر اینکه درحال‌حاضر اداره میراث‌فرهنگی قزوین اعتراض و شکایت از این ارگان را در دستور کار قرار داده است ادامه داد: «با شروع عملیات بلوار شهید انصاری شرقی میراث‌فرهنگی اعتراض و شکایت خود را از این ارگان در دستور کار قرار داد و هم‌اکنون منتظر پاسخ شورای عالی شهرسازی و سازمان مرکزی میراث‌فرهنگی هستیم.»
 
فاز 3 بلوار شهید انصاری درحالی در کمین بخش عمده‌ای از بافت ارزشمند قزوین نشسته است که فاز نخست این طرح در دوره پهلوی آغاز شد؛ این درحالی است که فاز 2 این طرح 10 سال پیش توسط مسئولان به اجرا درآمد.
 
«ضیاء آبادی»، می گوید: «بلوار شهید انصاری درحالی بافت تاریخی شیراز را دو شقه کرده که هم‌اکنون با احداث بلوار شهید انصاری شرقی درصدد از بین برد تنها بافت باقیمانده و منسجم این استان است. درحال‌حاضر محله بلاغی قزوین یکی از محله‌های باقی مانده از بافت قدیم قزوین است که علیرغم تمام تعریض‌ها و ساخت و سازهای جدید همچنان هویت و اصالت خود را حفظ کرده است.»
 
او می‌گوید: «اما بلوار شهید انصاری شرقی 11 گذر محلی را قطع می‌کند. هر چند که ممکن است این گذرها با یکدیگر در تقاطع قرار گیرند اما به‌طور کلی این گذرها در عرض یکسان هستند و یکی غالب بر دیگری نیست. اما با احداث این بلوار تعادل عناصر و ارکان این گذرها از بین می‌رود.»
 
معاون میراث‌فرهنگی اما علت این تخریب‌ها را مربوط به ضعف مدیریت شهری می‌داند و تاکید می‌کند: «از آنجایی که مدیریت شهری نتوانسته در محله‌های جدید الاحداث خدمات بدهد و مشکلات ترافیک و عبور و مرور خودروها را حل کند با تخریب بافت‌های تاریخی در واقع حقوق ساکنان این محله از بافت‌های قدیمی را تضییع می‌کند. اما این دلیل نمی شود که به‌خاطر استفاده از تکنولوژی یا ارائه خدمات شهری ارزش و هویت محله‌های و بافت‌های تاریخی را نابود کنیم.»

انتهای پیام