پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 , 59 : 17
متات نیوز

تخریب بنای ۸۰۰ ساله توسط اوقاف غیرقانونی بود

تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1393 , 04 : 19
تعداد بازدید : 1
خبرگزاری میراث فرهنگی (CHN): معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین درحالی به ثبت امامزاده ۸۰۰ ساله طزرک در یک مجموعه ثبتی اشاره کرد که به‌گفته این مسئول، تخریب این بنای تاریخی ـ زیارتی توسط اداره اوقاف قزوین غیرقانونی و تخلف محسوب می‌شود و شکایت میراث‌فرهنگی از این ارگان درحال پیگیری و اجراست.

بنای زیارتی متعلق به قرن هفتم ه.ق درحالی با هدف گسترش امامزاده توسط اداره اوقاف تخریب شد که این بنا یکی از آثار ارزشمند روستای طزرک محسوب می‌شد.
 
آنطور که فعالان میراث‌فرهنگی استان قزوین اعلام کرده بودند، اداره میراث‌فرهنگی قزوین درحال تهیه پرونده ثبتی این بنای تاریخی بود که اداره اوقاف بدون هماهنگی با متولیان اقدام به تخریب این بنای 800 ساله کرد.

ضیاء آبادی معاون میراث‌فرهنگی استان قزوین اما درخصوص ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی اینطور می‌گوید:« در روستای طزرک یک مجموعه ثبتی وجود دارد که شامل مسجد، امامزاده و آب‌انبار می‌شود که 5 سال پیش به ثبت ملی رسیده است».

او می‌گوید: امامزاده 800 ساله طزرک نیز در این مجموعه ثبتی قرار داشت و میراث‌فرهنگی درحال ثبت جداگانه این آثار بود که اوقاف اقدام به تخریب این بنای تاریخی ـ زیارتی کرد.
 
به‌گفته ضیاء آبادی، اداره میراث‌فرهنگی برای حفاظت از این اثر تاریخی، تابلویی را نصب کرده بود که این اثر تاریخی است و هرگونه دخل و تصرفی در آن غیرقانونی است. با این وجود این بنا تخریب شد و هم‌اکنون میراث‌فرهنگی با شکایت از اداره اوقاف و عاملان این تخریب پیگیر مراحل قضایی امامزاده 800 ساله هستند.

طزرک (Tazarak) نام روستایی از توابع بویین‌زهرای قزوین است که از چندین اثر تاریخی متعلق به قرن هفتم ه.ق و پیش از آن برخوردار است. اما چندی پیش یکی از بناهای زیارتی این روستا با هدف گسترش و ساخت سازه‌ای جدید برای یک امامزاده تخریب شد.

انتهای پیام