جمعه 10 فروردين 1403 , 59 : 09
متات نیوز

تبدیل ریسباف به «موزه» قطعی است

تاریخ انتشار : سه شنبه 1 تير 1395 , 03 : 14
تعداد بازدید : 1

 متات‌نيوز- کارخانه تاریخی ریسباف تنها بازمانده مجموعه کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی اصفهان محسوب می شود، کارخانه‌ای که در انتظار تبدیل شده به "موزه" است.

ریسباف تنها اثر ماندگار معماری صنعتی اصفهان است که در دوران پهلوی اول در سال ۱۳۱۲ شمسی تاسیس و در تاریخ هشتم مردادماه سال ۱۳۸۱ به شماره ۶۰۱۸ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

در رابطه به حفظ کارخانه تاریخی ریسباف اصفهان تفاهم‌نامه‌ای در اردیبهشت‌ماه ۹۳ با نظر وزیر راه و شهرسازی و معاونان وی پیش‌نویس شد و جرقه حفظ این کارخانه آذرماه سال ۹۲ توسط یکی از رسانه‌های اصفهانی با این مضمون که بانک ملی در نظر دارد ملک مازاد خود را واقع در اصفهان، چهارباغ (محل کارخانه ریسباف) از طریق مذاکره مستقیم به فروش برساند مورد توجه بسیاری واقع شد.

تبدیل کارخانه ریسباف، نخستین کارخانه نساجی اصفهان به موزه بزرگ خبری بود که پس از آن جریان‌سازی، در محافل نقل شد؛ خبری که حداقل از تخریب آن برای تبدیل به برج‌های بی‌قواره مسکونی و یا تجاری برای اهالی و دوستداران میراث فرهنگی خوشایند بود.

این ملک بزرگ برای تغییر کاربری در مسیر اما و اگرها راه هفت‌خان را سپری و در آخرین تصمیمات، زمین مربوطه از تملک بانک ملی خارج و توسط راه و شهرسازی اصفهان خریداری شد و تبدیل این بنای تاریخی به موزه در مسیر دست‌اندازهای خاص خود قرار گرفت. اما هنوز هیچ اقدامی برای آن انجام نشده اگرچه معاون استاندار و شخص استاندار قول‌هایی در این ‌باره داده‌اند تا آخرین بازمانده کارخانه‌های صنعتی – تاریخی اصفهان در  گره مسیر اما و اگرهایی کلافش باز شود و این مکان هر چه زودتر به موزه تبدیل شود.

توقف آخرین بازمانده کارخانه‌های صنعتی تاریخی اصفهان وقتی به مرحله‌ی اجرا رسید که یک امضای درخشان روی آن مهر و موم شد، استاندار اصفهان تفاهم‌نامه‌ای که بدون امضاء رها شده بود را بالاخره امضا کرد.

استاندار اصفهان بازدیدی هم از کارخانه ریسباف داشت و در حاشیه این بازدید اعلام کردکه تبدیل کارخانه ریسباف به موزه ملی، فرصتی بس گران‌بها است که باید آن را مغتنم به شمار آورد.

رسول زرگرپور در تبیین جزئیات تغییر کاربری ریسباف افزود: پس از مدت‌ها رایزنی توانستیم صورت‌جلسه تحویل زمین را از بانک ملی به وزارت راه و شهرسازی بگیریم و سرانجام این زمین واگذار شد، البته در قراردادی که منعقدشده، قرار بر این است که ۱۵ درصد نقد و ۸۵ درصد مستقلات کشوری به بانک ملی واگذار شود.

فروش کارخانه ریسباف توسط راه و شهرسازی شایعه است

اما با وجود همان امضایی که مهر و موم شد هنوز خبری از اجرایی شدن این موزه شنیده نمی‌شود  و این در حالی است که معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان در گفتگو با خبرنگار "ایمنا" تاکید کرد: این کارخانه از سالها قبل طبق مصوبه کمیسیون ماده ۵ که مراحل تصویب را گذراند قرار بود به موزه شهر اصفهان تبدیل شود اما به دلیل اینکه مالکیت آن در اختیار شرکت سرمایه گذاری بانک ملی بود این موضوع به تعویق افتاد.

سید جمال الدین صمصام شریعت اظهارکرد: از طرفی ساختمان هایی که کارخانه از دوره پهلوی اول دارد و ثبت ملی شده بود، رو به خرابی می رفت و از سویی دیگر اهمیتی به این بناها داده نمی شد و ابزار تملک آن هم به دلیل قیمت بالایی که بانک ادعا می کرد وجود نداشت، در نهایت با تعاملاتی که با بانک ملی انجام شد، اداره کل راه و شهرسازی نسبت به خریداری این کارخانه اقدام کرد و بخشی از آن را به صورت نقدی و بخشی را به صورت معوض ملکی در اختیار بانک قرار داد و مراحل تملک آن طی شد.

وی افزود: قرار است کارخانه ریسباف به موزه شهر اصفهان تبدیل شود و در این مسیر شهرداری اصفهان هم کمک های نرم افزاری را در این باره ارایه داد و از نظر همکاری در تصویب کاربری ، اعلام آمادگی برای صدور پروانه و همکاری لازم در جهت تحقق این کاربری نهایت همکاری را مبذول داشت تا با توجه به اینکه اصفهان فاقد موزه خوب است، این کارخانه تبدیل به موزه ای شود تا کلیه اشیای عتیقه و تاریخی که در طی دوران های مختلف کشف شده، در معرض دید عموم مردم گذاشته شود.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان ادامه داد: اینکه گاهی اعلام می شود اداره کل راه و شهرسازی کارخانه را خریده و قصد فروش دارد صحیح نیست، برنامه به این گونه است که راه و شهرسازی ساختمان کارخانه را در اختیار میراث فرهنگی قرار می دهد تا تا با همکاری میراث فرهنگی، موزه شهر اصفهان تحقق پیدا کند.

وی یادآور شد: زمان راه اندازی آن بستگی به مراحل پس از خرید، تجهیز، مبلمان و تعمیر ابنیه ای که در طول دهه گذشته با بی توجهی دچار فرسودگی شده و نیازمند مرمت است، دارد.

وجود ۱۵هزار شی‌ء ارزشمند قابل نمایش در اصفهان

برای ایجاد و تغییر کاربری کارخانه ریسباف به موزه ملی اصفهان میراث فرهنگی اعلام آمادگی کرده و پیرامون آن مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان درباره مراحل احداث موزه بزرگ اصفهان در محل کارخانه ریسباف گفت: قرار است موزه بزرگ منطقه اصفهان در این محل احداث شود که بخشی از آن به نمایش اشیاء و آثار تاریخی و بخشی نیز برای فروش این صنایع در نظر گرفته خواهد شد.

فریدون الهیاری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۵هزار شی‌ء ارزشمند قابل نمایش در اصفهان وجود دارد، تصریح کرد: کل ظرفیت موزه‌های اصفهان ۸۰۰ شی‌ء است که ما نیازمند توسعه مکانی برای این ظرفیت ارزشمند هستیم، البته چندین مجموعه و موزه خصوصی نیز در اصفهان داریم اما ما به دنبال حفظ آثار، مکان نمایش و امنیت آن هستیم که با احداث این موزه بزرگ امید داریم بخشی از این دغدغه‌ها رفع شود.

الهیاری پیرامون نزدیکی موزه‌های اصفهان به استانداردهای بین‌المللی افزود: متأسفانه ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داریم و در تلاش هستیم که موزه‌ای در شأن شهر اصفهان داشته باشیم./

منبع: سازمان نوسازي و بهسازي شهر اصفهان