سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 , 27 : 18
متات نیوز

شهرداری منطقه 10 مسجد تاریخی المهدی را تخریب کرد

تاریخ انتشار : يكشنبه 14 مرداد 1397 , 31 : 15
تعداد بازدید : 725

متات‌نيوز- علی‌رغم تذکر مکتوب و پی‌درپی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، شهرداری منطقه 10 تبریز بخشی از عرصه مسجد تاریخی المهدی را تخریب کرد.

به گزارش اسکان نيوز، دو مسجد تاریخی المهدی و حسن‌درزی در دوسوی گذر و با فاصله کمتر از سه متر در مجاورت یکدیگر قرار دارند که با هدف تعریض عرصه،  بخشی از مسجدالمهدی تخریب شده است.

به گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی دو مسجد تاریخی المهدی و حسن‌درزی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

 براساس اخبار رسیده شهرداری منطقه 10 از یک سوی این معبر اقدام به خرید املاک و تعریض این محدوده کرده  و در حالی که اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی نامه پیشگیرانه‌ای مبنی بر ثبت این دو مسجد تاریخی به شهرداری منطقه ارسال کرده و در این نامه‌ها متذکر شده شهرداری حق تعدی به عرصه این دو مسجد را ندارد، اما شهرداری بی‌توجه به این تذکرات طرح تعریض را اجرایی کرده است.

به گزارش اسکان نيوز، طرح تعریض این منطقه در شورای فرهنگی میراث فرهنگی استان هم مطرح  و طبق قانون و ضوابط میراثی با اجرا این طرح  مخالفت شد. اما شهرداری با وجود تذکر مکتوب میراث فرهنگی در سه مرحله، به صورت شبانه این منطقه را تخریب و معبر را آسفالت کرده که بخشی از عرصه ثبتی مسجدالمهدی تخریب شده. این بخش مربوطه به اوایل دوره قاجاری و قسمت فوقانی آن مربوط به اوایل دوره پهلوی بوده که کاملا در پرونده اثر، عرصه مسجد ثبت شده است.

 براساس گفته مسئولان میراثی استان، با توجه به این‌که مسجد حسن‌درزی ( مسجد مقابل المهدی) هم در مسیر تعریض قرار دارد و  شهرداری آگاهانه و با توجه به اهمیت موضوع اقدامات فراقانونی انجام می‌دهد و به قوانین و ضوابط میراث فرهنگی هیچ توجهی ندارد،  وظیفه میراث فرهنگی طبق قانون طرح دعوا علیه شهرداری منطقه است و بر همین اساس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان باید مراتب قانونی را در مورد شهرداری منطقه 10 تبریز انجام دهد.

گفتنی است به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی، محمد فتحی، معاون میراث فرهنگی این اداره کل  اعلام کرده: اداره کل میراث فرهنگی استان اقدامات قضایی کیفری علیه تخریب عمدی آثار تاریخی ملی  را در دستور کار قرار داده است.

منبع: ايسنا